Cred că fiecare antreprenor își poate aminti cel puțin o situație în care a încheiat un interviu de angajare cu un sentiment foarte plăcut: a avut o conversație bună cu un candidat și au bătut palma pentru post. Viitorul sună bine! Câteva luni mai târziu rezultatele întârzie să apară, relația cu noul angajat este tensionată, iar echipa bulversată. Ca să nu mai amintim de consecințele dureroase ca și clienții care încep să se orienteze spre concurență și pierderile financiare care se tot adună.
Atât experiența cât și literatura de specialitate arată că interviurile tradiționale nu sunt un predictor bun pentru performanța profesională.
Timpul petrecut cu un candidat într-un interviu clasic este prea scurt pentru a prezice rezultatele acestuia.
Instinctul te poate ajuta să găsești persoane pe care le placi, dar acestea nu sunt neapărat cele care vor aduce valoare maximă firmei tale.
Expertiza unei persoane îți garantează doar că o persoană știe ce ar trebui să facă într-un anumit rol, dar nu îți garantează că o va face bine sau că o va face destul de mult timp.
Pentru a deveni un intervievator bun, trebuie să renunți la obiceiul de a observa pasiv cum se comportă cineva în cele 50 de minute de discuție nestructurată, numită adesea interviu de angajare.
Cum să faci asta?
Îți propunem un proces alcătuit din 4 interviuri structurate, care colectează date despre un candidat urmărind toată istoria profesională a acestuia.
Interviurile structurate presupun adresarea aceluiași set de întrebări, în aceeași ordine, fiecărui candidat. Această structură testată îți oferă siguranța că atingi toate elementele importante într-un interviu. În același timp, tu ești cel care controlează procesul. Poți face adaptări acolo unde consideri că e cazul. De exemplu poți discuta cu mai multe persoane de referință în cazul unui candidat, sau poți scurta timpul alocat interviului în cazul altuia. Dar în fiecare situație ai același set de întrebări și culegi același tip de date, care îți permit să compari obiectiv candidații între ei.
Aceste date obiective și comparabile te vor ajuta în luarea celei mai bune decizii cu privire la angajare.
După fiecare interviu avut cu un candidat planifică un timp în care să îi acorzi un punctaj pe scorecard, pe baza datelor culese. Mergi mai departe cu cei care au abilitățile necesare pentru a performa, care se împărtășesc valorile fundamentale ale firmei tale și care își doresc rolul. În deciziile de angajare fii flexibil cu privire la cunoștințe și abilități, acestea pot fi dezvoltate. Dar rămâi ferm când vine vorba de valori și potrivire cu cultura firmei.
Comments